KLM Flight Academy maakt werk van elektrisch vliegen bij 75-jarig jubileum
De KLM Flight Academy (voorheen Rijksluchtvaartschool) viert dit jaar haar 75-jarig bestaan. Vandaag staat de vliegschool daar in het bijzonder bij stil. Niet alleen door terug te blikken op onze mooie historie, maar vooral door vooruit te kijken naar een duurzame toekomst. Met concrete stappen op het gebied van elektrisch vliegen: in samenwerking met de E-Flight Academy op vliegveld Teuge wordt gestart met de eerste elektrische vlieglessen voor de toekomstige piloten van KLM. Daarnaast zijn vandaag opties vastgelegd voor de volgende generatie elektrische lesvliegtuigen die in de VS worden ontwikkeld door Bye Aerospace en die naar verwachting binnen enkele jaren beschikbaar zullen komen. De KLM-FA sluit hiermee aan bij de ambitie van KLM om een duurzame koploper te zijn in de luchtvaart, door continu op zoek te zijn naar manieren om onze voetafdruk te verkleinen.

Eelde – 22 september 2021

De KLM Flight Academy (voorheen Rijksluchtvaartschool) viert dit jaar haar 75-jarig bestaan. De vliegschool staat hier vandaag in bescheiden vorm bij stil samen met een klein gezelschap genodigden en medewerkers. KLM Flight Academy (KLM-FA) blikt terug op een mooie historie, maar kijkt vooral vooruit. De vliegschool is overtuigd van de mogelijkheden luchtvaart duurzaam te maken en maakt vandaag haar eerste concrete stappen op dit gebied bekend. De KLM-FA sluit hiermee aan bij de duurzaamheidsambities van KLM en is er trots op de toekomstige piloten van KLM te blijven opleiden.

KLM-FA zet in op elektrisch lesvliegen

In de basisopleiding van de KLM-FA wordt gevlogen met kleine één- en twee-motorige vliegtuigen. Bart de Vries, directeur van de KLM-FA vertelt: “Juist voor onze operatie, met beperkte vliegtuiggewichten en vluchtduur, is elektrisch vliegen een veelbelovend alternatief. E-Flight Academy heeft als eerste elektrische vliegschool van Europa de koppositie als het gaat om het elektrisch opleiden van piloten. We gaan daarom graag de samenwerking met hen aan. Daarnaast hebben we vandaag opties vastgelegd voor de volgende generatie elektrische lesvliegtuigen die in de VS worden ontwikkeld en naar verwachting binnen enkele jaren beschikbaar zullen komen.”

Samenwerking met E-Flight Academy

E-Flight Academy, gevestigd op vliegveld Teuge bij Apeldoorn, is de eerste vliegschool in Europa waar lesgegeven wordt op de eerste volledig gecertificeerde elektrische vliegtuigen. E-Flight Academy beschikt over twee Pipistrel Velis Electro toestellen. De vliegtuigen -goed herkenbaar aan de blauwe ‘E’ op de staart- vliegen dagelijks zonder uitstoot en met nauwelijks geluidshinder voor de omgeving. KLM-FA en E-Flight Academy hebben besloten samen te gaan werken om elkaar te versterken, het elektrisch vliegen verder te ontwikkelen en het draagvlak ervoor te vergroten.

Zoveel mogelijk ervaring opdoen

Concreet wordt begonnen met één klas van de KLM-FA waarbij één vliegles uit het curriculum wordt vervangen voor een tweetal vlieglessen op de Velis Electro bij E-Flight Academy. Het primaire doel is om zoveel mogelijk ervaring op te doen met elektrisch vliegen voor zowel de studenten, de KLM-FA en E-Flight Academy. Vanuit deze ervaring volgt er een zorgvuldige evaluatie ten aanzien van onder meer de leerwaarde en passendheid binnen de opleiding.

De Vries: “We hebben veel zin om samen met koploper E-Flight Academy deze eerste écht concrete stap op weg naar een duurzame KLM-FA vliegopleiding te zetten. We hopen op een positief resultaat om samen verder te kunnen bouwen.’

Evert-jan Feld, mede-oprichter en Head of Training van E-Flight Academy vult aan: “Bij E-Flight Academy geloven wij in een wereld met een stil en schoon luchtruim waarin iedereen kan en wil blijven vliegen. Het verduurzamen van de luchtvaart is geen eenvoudige klus en ik denk dat deze samenwerking met de KLM-FA een fantastische stap in de goede richting is! We kijken ernaar uit om zoveel mogelijk jonge piloten in spe kennis te laten maken met elektrisch vliegen. Want ervaren is geloven!”

eFlyer elektrische vliegtuigen

Om het merendeel, of zelfs het geheel, van de beroepsvliegopleiding op elektrische vliegtuigen te kunnen doen zijn toestellen nodig met meer vliegbereik en een hoger maximaal gewicht. Deze zijn op dit moment nog niet beschikbaar, maar de ontwikkelingen gaan snel. Een koploper hierin is het bedrijf Bye Aerospace uit de Verenigde Staten. Zij ontwikkelen de tweepersoons eFlyer 2 en de vierpersoons eFlyer 4. De verwachting is dat deze vliegtuigen de komende jaren 2022 – 2024 gecertificeerd zullen worden door de luchtvaartautoriteiten in de VS en Europa waarna de eerste leveringen kunnen starten.

KLM Flight Academy heeft vandaag opties vastgelegd voor 14 van deze lesvliegtuigen (6 tweepersoons en 8 vierpersoons) en heeft daarmee zeker gesteld dat zij deze vliegtuigen kan aanschaffen zodra de productie is begonnen. ‘De eFlyer is een veelbelovende ontwikkeling en Bye Aerospace is een ambitieus bedrijf met veel innovatie-kracht. We willen daar straks niet achter in de rij staan! Met de komst van deze toestellen zullen we afscheid kunnen nemen van onze éénmotorige vliegtuigen met verbrandingsmotor waardoor we onze uitstoot van CO2 sterk beperken en geluidshinder fors zal afnemen.’ Aldus De Vries.

Duurzame brandstof

De KLM-FA maakt ook gebruik van tweemotorige lesvliegtuigen van het type Diamond DA-42. Deze vliegtuigen vliegen, in tegenstelling tot de meeste kleine vliegtuigen, op kerosine die ook getankt wordt door verkeersvliegtuigen. Groot voordeel hiervan is dat ze hiermee ook geschikt zijn voor het gebruik van Sustainable Aviation Fuels. KLM Flight Academy hoopt dat deze SAF de komende jaren in voldoende mate beschikbaar komt, ook op Groningen Airport Eelde, zodat ook de DA-42 operatie duurzaam uitgevoerd kan worden. Daarnaast zijn er ook al ontwikkelingen gaande voor tweemotorige elektrische lestoestellen, een ontwikkeling die op de voet gevolgd wordt. Bart de Vries sluit af: ‘Zoals het er nu voorstaat is een volledig CO2-neutrale operatie binnen 5 tot 10 jaar voor ons zeker haalbaar dus daar gaan we voor.’

Historie
De RLS (Rijksluchtvaartschool) opende op 1 januari 1946 haar deuren op militaire basis Gilze-Rijen. In 1954 verhuisde de school naar Eelde waar deze in 1991 werd geprivatiseerd, overgenomen door KLM en doorging als KLM Luchtvaartschool (KLS). Om het internationale karakter van de school te onderstrepen werd de naam gewijzigd in KLM Flight Academy. De vliegschool leidt jaarlijks 60 studenten op tot toekomstige verkeersvliegers bij KLM; de studenten volgen een vaktechnische opleiding van ongeveer 2 jaar waarbij het grootste deel van de opleiding plaatsvindt op Groningen Airport Eelde.


Pipistrel Velis Electro in de landing