Open dagen

Meer weten over onze opleiding? Kom naar een open dag!

Aanmelden

Wil jij piloot worden?

Wij zoeken jongens en meiden met ambitie en talent. Zoeken wij jou?

Aanmelden

Future Pilots 9 – Alex Bakkers

Als kleine jongen van 5 jaar mocht Alex Bakkers uit België een kijkje nemen in de cockpit en raakte toen al gefascineerd door wat hij daar zag. Het zaadje voor zijn toekomst was geplant en toen hij een  naar jaar later zelfs een tenniswedstrijd stil legde voor een overvliegend vliegtuig wisten ook zijn ouders het zeker: Alex wil piloot worden!

Doelgericht
De inmiddels 24-jarige KLM Flight Academy student  geeft aan dat de fascinatie voor het vliegen er niet ‘met de paplepel is ingegoten’; binnen de familie Bakkers is er namelijk niemand die een relatie heeft met de vliegwereld. Zijn zusje heeft zelfs vliegangst! Hoewel Alex vast wil houden aan zijn droom om verkeersvlieger te worden besluit hij, na het afronden van zijn middelbare school met het vakkenpakket technische wetenschappen (een Belgische variant van het Nederlandse VWO natuur en techniek), eerst om Biochemische Wetenschappen te gaan studeren met als optie geneeskunde. De luchtvaart maakt zware tijden door en de keuze om eerst te gaan studeren lijkt daarom verstandig te zijn. Zijn doel verliest hij echter niet uit het oog, want wanneer hij aan de slag kan bij Air Berlin als steward besluit hij om te stoppen met studeren en een stapje dichter bij zijn droom te komen.

Een glimlach in de lucht
Eenmaal aan het werk in de lucht heeft Alex het enorm naar zijn zin. “Ik heb door heel Europa mogen vliegen. In die tijd heb ik veel piloten gesproken en zij hebben hun ervaringen met mij kunnen delen. Ik woonde in België, maar Air Berlin had verschillende standplaatsen in Duitsland. Ik vloog eerst naar mijn werk toe (als passagier) en daarna begon mijn echte werk als steward.”
Alex heeft in die tijd vaak mogen mee vliegen in de cockpit. “De vluchten die ik heb gemaakt als steward vond ik geweldig! Je ziet mensen binnenkomen met een glimlach en je hoopt dat ze met een nog grotere glimlach het vliegtuig weer verlaten.”

Blijf jezelf
Alex heeft samen met zijn ouders gespaard om de studie te kunnen bekostigen; “We waren aan het sparen voor de opleidingskosten van €122.000 dus ik dacht dat ik nog niet alles bij elkaar had, maar toen er een bijdrage vanuit KLM kwam en de opleidingskosten tijdelijk naar €84.000,- gingen en ik hierop werd gewezen door een toenmalige piloot besloot ik direct actie  te ondernemen.’’
Na aankomst van zijn vlucht in het hotel heeft hij zich dan ook direct aangemeld voor de selectieprocedure.

Eenmaal aangemeld ging het erg snel; in oktober heeft hij de eerste psychologische testen  en begin december nam hij plaats in de schoolbanken van klas 17-3. Toch is er nog heel wat werk aan voorafgegaan voordat hij zichzelf er klaar voor vond om zich aan te melden voor de selectieprocedure; “De voorbereiding voorafgaand aan de selectieprocedure heeft voor mij wel een jaar geduurd. Ik heb ontzettend veel mensen gesproken en ik heb mij uitvoerig georiënteerd via het internet.’’ Wanneer hij terugblikt op de selectieprocedure concludeert hij dat het vooral “ontzettend leuk was’’, en daarnaast was goede voorbereiding het halve werk: “Ik heb op 12 A4’tjes uitgewerkt wat mijn motivatie was om piloot te worden en ik heb de meeste vragen die ze mij konden stellen uitgewerkt. Het belangrijkste tijdens de gesprekken is dat je jezelf blijft.’’

Levenservaring
Alex merkt dat hij meer levenservaring heeft dat andere leerlingen. “Ik ben natuurlijk wat ouder, en heb ervaring opgedaan als student en ik heb al gewerkt als steward.’’ Het Single Engine traject ligt inmiddels achter hem en was erg uitdagend. ‘’In Nederland vlieg je in verschillende en onverwachte weersomstandigheden, hier leer je goed op anticiperen.’’

Nu de start van het Multi Engine traject voor Alex in het verschiet ligt heeft hij hier veel zin in, maar het meest kijkt hij uit naar het MCC traject “omdat dan het einde van de opleiding in zicht komt en ik dan écht aan het werk kan als verkeersvlieger.’’
Toch mist hij nu ook de cabine, “zelfs de meest vervelende passagiers….’’

We wensen Alex heel veel succes tijdens het Multi Engine traject en hopen dat hij straks als verkeersvlieger zijn passagiers wéér het vliegtuig laat verlaten met een grote glimlach!