5 redenen om piloot te worden

Maak jouw droom waar bij KLM Flight Academy.

Bekijk redenen

Open dagen

Meer weten over onze opleiding? Kom naar een open dag!

Aanmelden

Wil jij piloot worden?

Wij zoeken jongens en meiden met ambitie en talent. Zoeken wij jou?

Ja!

Future Pilots 11 – Bas

Voor Bas (25 jaar) uit 18-1 was al snel duidelijk dat hij piloot wilde worden. Bas was op jonge leeftijd al veel te vinden op Schiphol, omdat hij samen met zijn vader zijn moeder wegbracht naar het bemanningscentrum (hier ontmoeten de crew leden elkaar voor de vlucht). Zijn moeder was stewardess bij KLM. Bas vertelt: “Voor mij is het altijd al een droom geweest om te gaan vliegen’’.

Opleiding
Voordat Bas zich aanmeldde bij de KLM Flight Academy heeft hij eerst de opleiding Aviation in Amsterdam gevolgd en afgerond. Toen hij van de middelbare school af kwam vond hij zichzelf nog te jong (destijds 18 jaar) en het was economisch niet aantrekkelijk om te gaan vliegen. Tijdens de opleiding bij Aviation heeft hij stage gelopen bij KLM. Tijdens de operationele stage werkzaamheden bij KLM werd hij steeds meer geprikkeld om te gaan vliegen. Als afstudeercadeau mocht hij een vlucht mee in de cockpit van Amsterdam naar Madrid . In de cockpit heeft hij veel gesproken met de piloten en na de vlucht naar Madrid wist hij het zeker: “Ik ga mij aanmelden bij de KLM Flight Academy”!

Aan het werk
Na het behalen van het diploma Aviation is Bas ongeveer een jaar aan het werk geweest bij KLM. Bas heeft gewerkt bij de afdeling Operation Decision Support. Bij ODS worden alle operationele data die binnen komen geanalyseerd. Als er s ’ochtends veel vertraging is op Schiphol, gaat de afdeling ODS de gegevens analyseren en bekijken wat de oorzaken kunnen zijn van de vertraging. “Wij gingen bekijken hoe de vluchten beter ingepland kunnen worden (de ene vlucht iets eerder en de andere vlucht 5 minuten later), zodat er minder vertraging ontstond. Tijdens mijn werk bij KLM heb ik ook de selectie procedure doorlopen van de KLM Flight Academy”.

De selectieprocedure
De selectieprocedure duurde ongeveer 6 maanden. Elke ronde dat Bas verder kwam was voor hem weer een opluchting. Elke keer dacht hij weer: “Dit kan wel eens de laatste selectieronde zijn geweest’. De voorbereiding voor de selectieprocedure vond hij best moeilijk. Bas vertelt: ‘’ Voor de psychologische onderzoeken heb ik een boek gekocht, in dit boek stonden verschillende testjes die ik heb gemaakt. Ik weet niet of het heeft geholpen, maar het heeft mij zelfvertrouwen gegeven ’’. Bij het Psychologisch onderzoek en het TC/COVA gesprek moet je je zelf ontzettend goed kennen en kunnen beschrijven. Een belangrijke tip van Bas: voorafgaand aan de selectie met een collega praten over je verschillende kwaliteiten en valkuilen. Voor Bas was dit een ontzettend waardevolle tip. Een collega kijkt weer anders tegen je aan als persoon, dan ouders, familie of vrienden.

De opleiding
Het wonen op de campus is ontzettend leuk en gezellig. “Op woensdagavond was ik tijdens mijn theorietijd chef nasi. Vanuit het CAVV (studentenvereniging Corps Aspirant Verkeersvlieger) eten we op woensdagavond vaak samen, soms kookten we wel voor 60 studenten. Door het wonen op de campus ben ik veel zelfstandiger geworden”.  Door zijn opleiding en werkervaring heeft hij al veel basis kennis van de theorievakken, maar al snel wordt er dieper op de stof ingegaan.  Een van de leukste theorievakken vond Bas  instruments, tijdens dit vak wordt er richting de praktijk gewerkt.

Bas heeft heel erg uitgekeken naar zijn aller eerste Single Engine vlucht. Als je in de cockpit stapt denk je: “Ik weet dit van de theorie, maar als je eenmaal in de cockpit stapt, komt er ontzettend veel op je af. Gelukkig heb ik in korte tijd veel opgepakt en heb je het vliegen snel onder de knie. Vrij snel daarna had ik al mijn eerste solo vlucht”. Verder was voor Bas de eerste solo cross country (verder weg vliegen) ontzettend gaaf.  In februari 2020 start Bas in het Multi Engine Traject. In het Multi Engine Traject wil Bas graag een keer naar Noorwegen vliegen. Op dit moment kijkt hij het meeste uit naar het MCC traject op Schiphol. Hij wil toewerken naar het grote werk. Bas vertelt: “Het lijkt mij heel erg leuk om in de toekomst een keer naar Austin Texas te vliegen, omdat ik van de Amerikaanse cultuur hou, Texas is ook een van de zuidelijke Staten (en ik ben er nog nooit geweest) en wil ik graag van mijn lijstje afstrepen. Daarnaast heb ik een half jaar in Amerika gewoond en heb daardoor een bijzondere band met de VS”.

De verwachting is dat hij in augustus klaar is met de opleiding tot verkeersvlieger. Hij geeft voor de KLM Flight Academy voorlichtingen op middelbare scholen om toekomstige studenten informatie te geven voor het vak verkeersvlieger en de KLM Flight Academy. Misschien heb je Bas al gezien tijdens een voorlichting of wie weet zie jij Bas binnenkort wel op jouw middelbare school! Of natuurlijk na het afstuderen in de lucht ?.

Tips
Tips van Bas. Lees je goed in voor de selectieprocedure. Weet wat je kan verwachten tijdens de selectieprocedure en tijdens de opleiding. Daarnaast moet je natuurlijk weten wat vliegen precies inhoudt!